Suomalaista sähköauton latausosaamista viedään maailmalle

Suomen kehittynyt energiajärjestelmä on hyvä pohja luoda uusia sähköautoteknologioita. Suomalaisen Parkkisähkö Oy:n kehittämä sähköauton latausjärjestelmä perustuu yli 50 vuotta vanhaan ideaan.

 

Helsinkiläinen Parkkisähkö Oy (kansainvälisesti Parking Energy) on valittu 15 parhaan joukkoon Start Up Energy Transition kilpailussa, johon osallistui kaikkiaan 450 yritystä ympäri maailmaa. Voittaja valitaan World Energy Councilin ja Saksan energiaviraston järjestämässä teknologiakonferenssissa Berliinissä 9.4.2019. Parkkisähkö tarjoaa sähköauton latauspalvelua ja -kaapelointiratkaisuja kiinteistöille.

Parkkisähkön toimitusjohtaja Jiri Räsänen pitää Suomen kehittynyttä energiajärjestelmää syynä, miksi Suomesta on lähtenyt maailmalle useita sähköautoteknologian yrityksiä. ”Suomen sähköjärjestelmä on rankattu monissa selvityksissä maailman kehittyneimmäksi. Tämä koskee niin sähkömarkkinan regulointia, verkon luotettavuutta kuin järjestelmään tuotua älykkyyttä. Ei ole sattumaa, että Suomessa syntyy korkeatasoista latausteknologiaa”, Räsänen sanoo.

Parkkisähkö perustettiin sen havainnon pohjalta, että Suomessa on yli miljoonalla pysäköintipaikalla sähköt valmiina auton lämmitystolppien myötä. Vain älykäs sähkön mittarointi ja tehonhallinta piti kehittää. Tuloksena syntyi maailman pienin, älykkäin ja nopeiten asennettava sähköauton latauslaite eli Parkkisähkö-älymoduuli, joka voidaan asentaa suoraan auton lämmitystolppaan.

”Tässä on jännä historiallinen kaari; lämpötolpat tulivat Suomeen 70-luvun öljykriisin seurauksena. Tuolloin pelättiin, että öljy loppuu ja pyrkimyksenä oli alentaa polttoaineen kulutusta. Nyt asetelma on päinvastainen; öljyä tuntuu riittävän liiaksi ja ilmasto lämpenee. Siksi vanha kaapelointi voidaan nyt päivittää IoT-aikaan. Vastaavassa laajuudessa kaapelointia ei löydy mistään muualta, ei edes muista pohjoismaista. Suomessa 50 vuoden kokemus pysäköintipaikkojen sähköistämisestä. Keski-Euroopassa näitä asioita opetellaan vielä alkeista lähtien.”

Ajatus valmiista kaapeloinnista Suomen parkkialueilla jaloistui Parkkisähkö-pikaliitinjärjestelmäksi. Pikaliitinjärjestelmässä parkkialueelle kaapeloidaan sähköauton latausvalmius samalla kaapelointimallilla kuin lämpötolpat. Latausvalmius toteutetaan asentamalla jokaista autopaikkaa kohden Parkkisähkö-pikaliitin. Latauslaitteen asentaminen Parkkisähkö-pikaliittimeen onnistuu muutamassa minuutissa ilman sähköalan ammattilaisen asennustyötä. Pikaliitinjärjestelmä perustuu avoimeen teknologiaan ja mukautuu jokaisen maan sähkömarkkinoille.

Parkkisähkö on menestynyt useissa kansainvälisissä yrityskilpailuissa. Kärkipaikkoja on tullut niin energiatekniikan, kiinteistöalan kuin liikkumisen palvelujen kisoissa. Kilpailumenestys on helpottanut tärkeiden kontaktien luomista, ”kilpailujen kautta meille on auennut suoria keskusteluyhteuksiä suuryritysten ja hallinnon huipulle, mikä ei välttämättä onnistuisi vaihteeseen soittamalla”, sanoo Räsänen.

Räsänen näkee, että sähköautoilun murroksessa Suomi kuuluu globaaleihin voittajiin. ”Meillä ei ole vanhaa autoteollisuutta, joka tuskailisi arvonsa menettävien tehtaidensa kanssa. Suomen ainoa autotehdas Uudessakaupungissa on jo pitkälle sopeutunut sähköautojen valmistamiseen. Suomella on mineraaleja ja niiden jalostusta sekä osaamista akkutehtaiden rakentamiseen. Latausjärjestelmien jälkeen ketjun viimeisenä lenkkinä on sähkön tuotanto, jonka kotimaisuusaste on korkea ja hiilidioksidipäästöt alhaiset.”

 

Lue lisää www.parkkisahko.fi

Lisätietoja Jiri Räsänen

Parkkisähkö Oy

Toimitusjohtaja

jiri.rasanen@parkkisahko.fi

Ei vielä yhtään kommenttia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *