Soficta voitti energia-alan startup -kilpailun

Älykäs energia startup-kilpailun 10 000 euron palkinnon vastaanottivat kisassa pitchannut Timo Rannikko (vasemmalla) ja toimitusjohtaja Sami Metsänperä (oikealla) ohjelmistoyritys Sofictasta. Palkinnon luovuttivat kilpailun järjestäjätahoja edustaneet Helena Kivi-Koskinen, Word Energy Council Finlandilta, Pia Salokoski, Business Finlandilta ja Juha Nyholm, Expomark Oy:stä. (kuva: Heikki Jokinen)

Soficta voitti energia-alan startup -kilpailun

Teksti: Suvi Salmela

Ohjelmistoalan yritys Soficta nappasi 10 000 euron pääpalkinnon Tampereen Energiamessuilla huipentuneessa startup-kilpailussa, jossa etsittiin tulevaisuuden älykkään energiajärjestelmän mahdollistavia ratkaisuja. Syyskuussa 2018 lanseerattu Aistio District Monitoring-palvelu vähentää merkittävästi kaukolämpöverkon huoltokustannuksia, ja on jo käytössä Turku Energialla ja Salon kaukolämmöllä.

Kolmen vuoden ikään ehtineen salolaisen Sofictan 12 työntekijästä 80 prosentilla on työhistoriaa Nokialta. Yritys kehittää erilaisia ohjelmistopalveluita muun muassa Huaweille, mutta startup-kilpailun voitto irtosi älykkäällä kaukolämpöverkon ylläpito- ja valvontajärjestelmällä.

Yhden kaukolämpökaivon huolto vie keskimäärin 10 tuntia vuodessa. Kun esimerkiksi Turun alueella on 2500 kaukolämpökaivoa, on kaivojen kunnon tarkistus ja huolto merkittävä kuluerä. Kaivojen reaaliaikainen valvonta vähentää merkittävästi kunnon tarkistuksen ja huollon kuluja, koska kaivoista saadaan reaaliaikaista tietoa ja siten huoltokäyntien määrää voidaan vähentää merkittävästi. Myös työturvallisuus paranee, koska loukkaantumisriski pienenee vähentyneiden käyntien myötä. Sofictan Aistio District Monitoring järjestelmä mittaa kaukolämpökaivoissa vedenpinnan korkeutta, lämpötilaa ja suhteellista kosteutta ja tuottaa siitä visuaalisen reaaliaikaisen näkymän. Järjestelmä mahdollistaa verkon kunnon seurannan ilman turhia tarkistuskäyntejä, ja se tuottaa automaattisia hälytyksiä, kun korjaus- tai tarkistustarvetta syntyy.

Tulevaisuudessa Soficta kehittää järjestelmää siten, että siihen voidaan liittää myös kaukoenergiaverkoston mittauspisteitä ja siten tuottaa dataa myös verkoston toiminnasta ja lämmönjakelun tehokkuudesta. Tämä on mahdollista koska palvelumme on kehitetty alustaksi, jota voidaan soveltaa tehokkaasti ja modulaarisesti erilaisten palveluiden toteuttamiseksi.

Seuraavaksi tähtäimessä Eurooppa

Nyt Soficta etsii kumppaneikseen tunnettuja energia-alan toimijoita, joiden kanssa voitaisiin päästä kiinni Euroopan markkinoille. ”Ohjelmistotalona meidän on helppo brändätä tuote suuren tunnetun palveluntarjoajan näköiseksi, toimitusjohtaja Sami Metsänperä kertoo. Suomessa markkina palvelulle on noin 5-10 miljoonan euron arvoinen. Euroopassa markkinan koko on noin kaksikymmenkertainen ja Venäjällä vieläkin suurempi, Kiinasta puhumattakaan missä on maailman suurimmat kaukolämpöverkostot ja -markkinat”, Metsänperä laskeskelee.

Vaikka kaukolämpöverkoissa on eroja, ovat ongelmat niissä melko lailla samoja eri puolilla maailmaa. Potentiaalia palvelulle löytyy erityisesti suurista kaupungeista. Esimerkiksi Varsovassa on yli 10 000 kaivoa. Tieverkossa sijaitsevia kaivoja joudutaan tarkistamaan öisin johtuen vilkkaasta liikenteestä, jolloin työ on vielä kalliimpaa ja työläämpää.

Palvelun kehityksessä on käytetty useita eri rahoituslähteitä. ”Olemme saaneet tuotekehitykseen kehitysavustusta Business Finlandilta, meillä on omaa tulorahoitusta, yksi sijoittaja, ja olemme investoineet tähän myös Business Finlandilta haettua tuotekehityslainaa, Metsänperä kertoo. Lisää volyymiä ja uusia avauksia saataisiin nykyistä suuremmalla henkilöstömäärällä. Se taas mahdollistuisi uusien yhteistyökumppaneiden rahoituksella”, Metsänperä pohtii.

Kustannussäästöjä tuoville IoT-ratkaisuille on energia-alalla kysyntää

”Vaikka tuotteen lanseerauksesta on vasta pari kuukautta, olemme jo nyt saavuttaneet tämän vuoden myyntitavoitteet ja uusia potentiaalisia asiakkaita tavataan tiuhaan”, Metsänperä kertoo.

”Välillä tuntuu, että energia-alalla IoT:sta puhuminen on tyhjää hypetystä ja todellista konkretiaa on vähän. Energia-ala tuntuu oikeastaan odottavan toimivia IoT-ratkaisuja. Aistio on nyt tällainen käytössä oleva konkreettinen palvelu, joka tarjoaa merkittäviä kustannushyötyjä käyttäjilleen”, Metsänperä toteaa.

Kilpailun järjestelyistä vastanneen Business Finlandin ohjelmapäällikkö Pia Salokosken mukaanstartup-kilpailu oli tänä vuonna erityisen suosittu ja sen taso oli kova. ”Myös kaikki finaalin pitchaajat onnistuivat erittäin hyvin. Voiton vienyt Soficta Oy:n ratkaisu erottui muista selkeästi kuvatulla kustannussäästöllä ja jo olemassa olevilla referensseillä”, Salokoski sanoo.

Lisätietoja

Sami Metsänperä
Toimitusjohtaja, Soficta
+358 50 483 6142
sami.metsanpera [at] soficta.fi

Ei vielä yhtään kommenttia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *